WÓJT GMINY
Brochów
Brochów, 16.04.2012
r.
OŚ.6220.1.2012
P O S T A N O W I E N I
E
o
zawieszeniu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach
Na podstawie art. 123 zgodnie z art.
97 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr
98, poz. 1071 ze zm.) w związku z art. 63 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 3
października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (Dz.U. Nr 199, poz. 1227 ze zm. zwanej dalej „ustawą ooś’’), po
rozpatrzeniu wniosku złożonego przez ABDA Arkadiusz Łukawski, Hilarów 11, 05 –
088 Brochów o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla
przedsięwzięcia polegającego na:
,,BUDOWIE DWÓCH
ELEKTROWNI WIATROWYCH VESTAS V47
O MOCY 660 KW KAŻDA, WRAZ Z URZĄDZENIAMI DO PRZESYŁU ENERGII ELEKTRYCZNEJ NA
DZIAŁCE NR 235/4 W MIEJSCOWOŚCI BROCHÓW, GMINA BROCHÓW, POWIAT SOCHACZEWSKI’’.
które zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco
oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397). Zgodnie z nim do przedsięwzięć mogących
potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się instalacje
wykorzystujące do wytwarzania energii elektrycznej energię wiatru inne niż
wymienione w § 2 ust. 1 pkt 5:
1)
lokalizowane na
obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt
1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009
r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm),
o całkowitej wysokości nie niższej niż 30 m.
p
o s t a n a w i a m
zawiesić postępowanie w sprawie wydania decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę firmę
ABDA Arkadiusz Łukawski, Hilarów 11, 05 – 088 Brochów raportu o oddziaływaniu
wyżej wymienionego przedsięwzięcia na środowisko.
UZASADNIENIE
Do Wójta Gminy Brochów w dniu 21 lutego 2011 roku wpłynął
wniosek firmy ABDA Arkadiusz Łukawski, Hilarów 11, 05 – 088 Brochów o wydanie
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na:
,,BUDOWIE DWÓCH ELEKTROWNI
WIATROWYCH VESTAS V47 O MOCY 660 KW KAŻDA, WRAZ Z URZĄDZENIAMI DO
PRZESYŁU ENERGII ELEKTRYCZNEJ NA DZIAŁCE NR 235/4 W MIEJSCOWOŚCI BROCHÓW, GMINA
BROCHÓW, POWIAT SOCHACZEWSKI’’. Wniosek został uzupełniony dnia 29.02.2012
roku.
Organ prowadząc postępowanie w sprawie przeprowadzenia
oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w pierwszej kolejności
ustalił, że planowane przedsięwzięcie ze względu na rodzaj, parametry
techniczne oraz zasięg potencjalnego oddziaływania na środowisko należy do
przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać
na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397). Zgodnie z tym przepisem do przedsięwzięć
mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się instalacje
wykorzystujące do wytwarzania energii elektrycznej energię wiatru inne niż
wymienione w § 2 ust. 1 pkt 5:
a) lokalizowane na obszarach objętych formami ochrony
przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16
kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z
późn. zm),
b) o całkowitej wysokości nie niższej niż 30 m.
W dniu 06.03.2012 roku Wójt Gminy Brochów
sporządził Zawiadomienie i Obwieszczenie informujące strony o wszczęciu
postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
oraz Obwieszczenie informujące o
wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach i możliwości dopuszczenia do wyżej wymienionego postępowania w
charakterze strony.
Zgodnie z art.
63 ust 1 i art. 64 ust. 1 ustawy ooś postanowienie stwierdzające obowiązek
przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla
planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na
środowisko organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
wydaje po zasięgnięciu opinii: regionalnego dyrektora ochrony środowiska i
Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
W związku z tym Wójt Gminy Brochów dnia 06.03.2012
roku zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie i
Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sochaczewie o wydanie opinii
co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wyżej
wymienionego przedsięwzięcia.
Regionalny
Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie Postanowieniem znak:
WOOŚ-II-4240.327.2012.JC.1 z dnia 26 marca 2012 roku (data wpływu 30 marca 2012
roku) wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie dwóch
elektrowni wiatrowych VESTAS V47, o mocy 660 kW każda, wraz z urządzeniami do
przesyłu energii elektrycznej, na działce o nr ew. 235/4 w miejscowości
Brochów, gmina Brochów, powiat sochaczewski, konieczne jest przeprowadzenie
oceny oddziaływania na środowisko. Zakres raportu o oddziaływaniu
przedsięwzięcia na środowisko (zwanego dalej ,,raportem ooś”) powinien być
zgodny z art. 66 ustawy ooś, organ wymienił również elementy jakie należy
poddać szczegółowej analizie. Zostały one w całości uwzględnione w niniejszym
Postanowieniu.
Państwowy
Powiatowy Inspektor Sanitarny w piśmie znak ZNS.712.1.5.2012.MO dnia 29.03.2012
r. (data wpływu 04.04.2012 r.) stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny
oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia oraz opracowanie raportu o
oddziaływaniu na środowisko w zakresie zgodnym z art. 66 ustawy z dnia
03.10.2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(Dz.U. Nr 199, poz. 1227 z póź, zm.).
Zdaniem PPIS w szczególności w raporcie o oddziaływaniu na środowisko
należy przedstawić:
1. analizę oddziaływania planowanego przedsięwzięcia
na zdrowie i życie ludzi uwzględniając również budowę urządzeń do przesyłu
energii elektrycznej;
2. analizę sposobu rzeczywistego przeznaczenia terenów
sąsiadujących z planowaną inwestycją ze szczególnym zaznaczeniem zabudowy
mieszkaniowej i zagrodowej;
3. analizę imisji hałasu w środowisku w odniesieniu do
terenów sąsiadujących z planowaną inwestycją. Wykresy izofon dla pory dziennej
i nocnej należy nanieść na mapy z zaznaczonymi obszarami chronionymi
akustycznie;
4. charakterystykę urządzeń służących do przesyłu
energii elektrycznej wraz z zaznaczeniem ich lokalizacji;
5. analizę możliwych konfliktów społecznych związanych
z eksploatacją planowanego przedsięwzięcia.
Stwierdził
również, że wszystkie zagadnienia graficzne należy przedstawić w skali
odpowiadającej przedmiotowej inwestycji oraz sąsiednich terenów ze szczególnym
zaznaczeniem terenów chronionych w tym terenów zabudowy mieszkaniowej i zagrodowej.
Pismo Wójta
Gminy Brochów o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny
oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia wpłynęło do
Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sochaczewie dnia 08.03.2012 roku a opinia
została wydana przez ten organ w dniu 29.03.2012 roku. Zgodnie z zapisami art.
78 ust. 4 ustawy ooś, niewydanie przez właściwe organy Państwowej Inspekcji
Sanitarnej opinii, o których mowa w art. 64
ust. 1 pkt 2, art. 70 ust. 1 pkt 2, art. 77 ust. 1 pkt 2 i art. 90 ust.
2 pkt 2, odpowiednio w terminie, o którym mowa w art. 64 ust. 4, art. 70 ust.
3, art. 77 ust. 6 i art. 90 ust. 6, traktuje się jako brak zastrzeżeń.
W świetle
powyższego przedmiotowa opinia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
nie może być uwzględniona, gdyż została wydana po upływie ustawowego terminu.
Dnia 12 marca
2012 roku wpłynęło pismo podpisane przez osiemdziesięciu dziewięciu mieszkańców
Gminy Brochów, skierowane do Wójta Gminy Brochów i Rady Gminy Brochów
wyrażające stanowczy sprzeciw przeciwko realizacji planowanej budowy elektrowni
wiatrowych.
Dnia 12 marca
2012 roku pismo zawierające sprzeciw w stosunku do planowanej budowy dwóch
elektrowni wiatrowych VESTA V47 na działce nr 235/4 i wnoszące o oddalenie
wniosku firmy ABDA Arkadiusz Łukawski złożyła jedna ze stron postępowania.
Dokument
podpisany przez strony postępowania, wyrażający sprzeciw wobec budowy wyżej
wymienionego przedsięwzięcia, wpłynął również do organu dnia 14 marca 2012
roku.
Działka na
której ma być realizowane przedsięwzięcie znajduje się w granicach otuliny
Kampinoskiego Parku Narodowego. W związku z tym organ prowadzący postępowanie
wystąpił dnia 21.03.2012 roku do dyrektora
wyżej wymienionej instytucji o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie.
W piśmie z
dnia 03.04.2012 roku (data wpływu 11.04.2012 r.) Kampinoski Park Narodowy
wyraził negatywne stanowisko co do projektowanego przedsięwziecia. Uwagi
zawarte w przedmiotowym dokumencie uwzględniono w niniejszym postanowieniu.
Po przeprowadzeniu
wnikliwej analizy dokumentacji, w tym wniosku o wydanie decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach wraz z załącznikami, pamiętając, że wyżej
wymienione przedsięwzięcie zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie
znacząco oddziaływać na środowisko oraz
biorąc pod uwagę wyżej wymienione opinie, uwagi i wnioski oraz uwzględniając
łącznie uwarunkowania przedstawione w art. 63 ust. 1 „ustawy ooś’’ Wójt Gminy
Brochów jako organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach, stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania
przedsięwzięcia na środowisko.
Biorąc powyższe pod uwagę wydaje się
niniejsze POSTANOWIENIE o zawieszeniu postępowania w sprawie wydania decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę firmę
ABDA Arkadiusz Łukawski, Hilarów 11, 05 – 088 Brochów raportu o oddziaływaniu
wyżej wymienionego przedsięwzięcia na środowisko.
Przedmiotowe
POSTANOWIENIE wydaje się stosując art. 123 Kodeksu postępowania
administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (Tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r.
Nr 98, poz. 1071 ze zm.). W artykule 123 § 1 wyżej wymienionej ustawy czytamy,
iż w toku postępowania organ administracji publicznej wydaje postanowienie,
zgodnie z § 2 postanowienia dotyczą poszczególnych kwestii wynikających w toku
postępowania, lecz nie rozstrzygają o istocie sprawy, chyba że przepisy kodeksu
stanowią inaczej. Natomiast art. 97 § 1 pkt 4 wyżej wymienionej ustawy mówi, iż
organ administracji publicznej zawiesza postępowanie gdy rozpatrzenie sprawy i
wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego
przez inny organ lub sąd.
Zgodnie z
art. 63 ust. 5 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) w
przypadku, o którym mowa w ust. 1 (,,Obowiązek przeprowadzenia oceny
oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia
mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko stwierdza, w drodze
postanowienia, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach, uwzględniając łącznie następujące uwarunkowania: (…)’’), organ
wydaje postanowienie o zawieszeniu postępowania w sprawie wydania decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu
o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Według art. 63 ust. 6
przedmiotowej ustawy na postanowienie, o którym mowa w ust. 5, nie przysługuje
zażalenie.
Po przeprowadzonej analizie zgromadzonych
materiałów oraz biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie nie przysługuje zażalenie.
Wójt Gminy Brochów
mgr inż. Andrzej Fijołek
Otrzymują:
1.
Wnioskodawca.
2.
Strony
postępowania według wykazu stron.
3.
A/a.
Do wiadomości:
1.
Regionalny
Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie
ul. Sienkiewicza 3, 00 – 015
Warszawa.
2.
Państwowy
Powiatowy Inspektor Sanitarny
96 – 500
Sochaczew, ul. Traugutta 18.
Wywieszono na:
1)
Tablicy ogłoszeń
Urzędu Gminy Brochów.
2)
Stronie
internetowej BIP Urzędu Gminy Brochów.
-------------------------------------------------------------------------------------
WÓJT GMINY
Brochów
Brochów, 16.04.2012
r.
OŚ.6220.1.2012
P O S T A N O W I E N I
E
stwierdzające
obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i
zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
– Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 98,
poz. 1071 ze zm.) w związku z art. 63 ust. 1 i 4, art. 64 ust. 1, 65, 66 i 68
ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i
jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199, poz. 1227 ze zm. zwanej dalej
„ustawą ooś’’), a także z § 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na
środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397), po przeanalizowaniu dokumentacji w tym
wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z załącznikami
złożonego przez ABDA Arkadiusz
Łukawski, Hilarów 11, 05 – 088 Brochów i po zasięgnięciu opinii:
-
Regionalnego
Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie znak WOOŚ-II.4240.327.2012.JC.1 z dnia
26.03.2012 r. (data wpływu: 30.03.2012 r.)
-
Państwowego
Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sochaczewie
znak ZNS.712.1.5.2012.MO z dnia 29.03.2012 r.
(data wpływu: 04.04.2012 r.)
p
o s t a n a w i a m
I. stwierdzić obowiązek
przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla
planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na
środowisko polegającego na:
,,BUDOWIE
DWÓCH ELEKTROWNI WIATROWYCH VESTAS V47 O MOCY 660 KW KAŻDA,
WRAZ Z URZĄDZENIAMI DO PRZESYŁU ENERGII ELEKTRYCZNEJ NA DZIAŁCE NR 235/4 W
MIEJSCOWOŚCI BROCHÓW, GMINA BROCHÓW, POWIAT SOCHACZEWSKI’’.
II. określić
zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Przedmiotowy
raport musi być zgodny z art. 66 ustawy dnia 3 października 2008 r. o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199,
poz. 1227 ze zm.) i zawierać:
1)
opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:
a)
charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w
fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania,
b)
główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,
c)
przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania
planowanego przedsięwzięcia;
2)
opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego
oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów
środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o
ochronie przyrody;
3)
opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania
planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o
ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)
opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania
przedsięwzięcia;
5)
opis analizowanych wariantów, w tym:
a)
wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu
alternatywnego,
b)
wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich
wyboru;
6)
określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych
wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej,
a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko;
7)
uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem
jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na:
a)
ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i
powietrze,
b)
powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i
krajobraz,
c)
dobra materialne,
d)
zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w
szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,
e)
wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-d;
8)
opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis
przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na
środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-,
średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko,
wynikające z:
a)
istnienia przedsięwzięcia,
b)
wykorzystania zasobów środowiska,
c)
emisji;
9)
opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie
lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w
szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność
tego obszaru;
10) dla dróg będących
przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko:
a)
określenie założeń do:
- ratowniczych badań
zidentyfikowanych zabytków znajdujących się na obszarze planowanego
przedsięwzięcia, odkrywanych w trakcie robót budowlanych,
- programu zabezpieczenia
istniejących zabytków przed negatywnym oddziaływaniem planowanego
przedsięwzięcia oraz ochrony krajobrazu kulturowego,
b)
analizę i ocenę możliwych zagrożeń i szkód dla zabytków chronionych na
podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w szczególności
zabytków archeologicznych, w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania
planowanego przedsięwzięcia;
11) jeżeli planowane
przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie proponowanej
technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska;
12) wskazanie, czy dla
planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego
użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo
ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w
zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów
budowlanych i sposobów korzystania z nich; nie dotyczy to przedsięwzięć
polegających na budowie drogi krajowej;
13) przedstawienie zagadnień w
formie graficznej;
14) przedstawienie zagadnień w formie
kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości
analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe
przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na
środowisko;
15) analizę możliwych konfliktów
społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;
16) przedstawienie propozycji
monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i
eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony
obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
17) wskazanie trudności
wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie
napotkano, opracowując raport;
18) streszczenie w języku niespecjalistycznym
informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;
19) nazwisko osoby lub osób
sporządzających raport;
20) źródła informacji
stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.
2
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 4-8, powinny uwzględniać
przewidywane oddziaływanie analizowanych wariantów na cele i przedmiot ochrony
Natura 2000 oraz integralność tego obszaru.
3
W razie stwierdzenia możliwości transgranicznego oddziaływania na
środowisko, informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 – 16, powinny uwzględniać
określenie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
4
Jeżeli dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie
obszaru ograniczonego użytkowania, do raportu powinna być załączona
poświadczona przez właściwy organ kopia mapy ewidencyjnej z zaznaczonym
przebiegiem granic obszaru, na którym jest konieczne utworzenie obszaru
ograniczonego użytkowania. Nie dotyczy to przedsięwzięć polegających na budowie
drogi krajowej.
5
Jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji
objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego, raport o oddziaływaniu
przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać porównanie proponowanej
techniki z najlepszymi dostępnymi technikami.
6
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien
uwzględniać oddziaływanie przedsięwzięcia na etapach jego realizacji,
eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji.
W przygotowanym raporcie o oddziaływaniu
przedsięwzięcia na środowisko (zwanego dalej ,,raportem ooś’’) szczegółowej
analizie należy poddać następujące elementy:
1. zagadnienia dotyczące ochrony przyrody, w
szczególności:
1.1 opis elementów przyrodniczych środowiska objętych
zakresem przewidywanego oddziaływania
planowanego przedsięwzięcia (inwentaryzacja przyrodnicza terenu, opis
fauny, flory) w szczególności:
a) listy gatunków ptaków występujących na obszarze
planowanej inwestycji oraz w jej okolicach (w promieniu 2 km od turbin
wiatrowych) w skali całego roku, wraz ze wskazaniem statusu (lęgowy, zalatujący
z sąsiedztwa, przelotny – żerujący lub odpoczywający na powierzchni, przelotny
– nie związany z powierzchnią, zimujący);
b) charakterystyki występowania ptaków, dla których
przedsięwzięcie może być istotną barierą ekologiczną, w tym dokładny przebieg
tras przelotów, kierunki i wysokości przemieszczania się, sezonowość
występowania, lokalny i regionalny schemat przemieszczania się;
c) związków pomiędzy występowaniem ptaków, a siedliskami
odnoszące się do możliwości odpoczynku i żerowania w okresie koczowisk, a
następnie migracji wiosennej, jesiennej, możliwości odpoczynku i żerowania w
okresie zimowiska oraz możliwości
występowania w okresie lęgowym – ocena w cyklu rocznym;
d) listy gatunków nietoperzy występujących w wytypowanych
przez chiropterologa miejscach, gdzie jest najwyższe prawdopodobieństwo
znalezienia kolonii rozrodczych, na powierzchni planowanej inwestycji oraz w
jej okolicach w skali całego roku;
e) charakterystyki występowania nietoperzy, dla których
przedsięwzięcie może być istotną bariera ekologiczną, z uwzględnieniem migracji
sezonowej do miejsc rozrodu i do miejsc zimowania oraz migracji na żerowiska –
ocena w cyklu rocznym;
1.2 opis przewidywanych skutków dla ptaków, nietoperzy,
innych zwierząt chronionych, siedlisk przyrodniczych i roślin, w przypadku
niepodejmowania przedsięwzięcia;
1.3 opis analizowanych wariantów, w tym:
a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz minimum
jednego racjonalnego wariantu alternatywnego;
b) wariantu najkorzystniejszego dla środowiska;
1.4 określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko
ww. analizowanych wariantów, w szczególności: śmiertelności w wyniku kolizji,
efektu bariery dla przelotów lokalnych i długodystansowych, odstraszania od
siłowni (efektywna utrata siedlisk) oraz fragmentacja krajobrazu związana m.in.
z budową dróg serwisowych, w tym:
a) wpływ inwestycji na gatunki ptaków z załącznika I
Dyrektywy Ptasiej, gatunki wymienione w Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt
(Głowaciński) oraz gatunki SPEC w kategorii 1 – 3 (BirdLife International
2004), zlokalizowane na obszarze farmy oraz w sąsiedztwie inwestycji;
b) wpływ inwestycji na szlaki migracyjne zwierząt
(głównie ptaki i nietoperze);
c) wpływ inwestycji na przyszłe wykorzystanie terenu;
d) wpływ przedsięwzięcia w powiązaniu z innymi,
położonymi w sąsiedztwie farmami wiatrowymi (teren przedmiotowej gminy i gmin
ościennych) – kumulacja oddziaływań;
1.5 uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę
wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w tym na:
a) cenne oraz chronione rośliny, zwierzęta, siedliska
przyrodnicze;
b) opisu przewidzianych działań mających na celu zapobieganie,
minimalizowanie i łagodzenie negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na
środowisko;
1.6 przedstawienie zagadnień w formie graficznej, w tym:
a) przedstawienie na załączniku mapowym lokalizacji
inwestycji w odniesieniu do cennych siedlisk przyrodniczych, a także
chronionych zwierząt;
b) przedstawienie na załączniku mapowym wszystkich
istniejących i planowanych farm wiatrowych w przedmiotowej gminie i gminach
ościennych;
1.7 przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej;
1.8 przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania
przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji;
1.9 podanie źródeł informacji stanowiących podstawę do
sporządzenia raportu;
1.10 w odniesieniu
do oceny oddziaływania inwestycji na ptaki jak i zagadnień metodycznych
dotyczących badań ptaków (monitoring przedrealizacyjny rozpatrywanych
wariantów), sugeruje się wykorzystanie następującej metodyki, opartej o ww.
wytyczne PSEW
(http://www.psew.pl/wytyczne_w_zakresie_oddziaływania_elektrowni_wiatrowych_na_ptaki.htm.):
1) badania natężenia wykorzystania przestrzeni
powietrznej przez ptaki:
a) badania mają na celu oszacowanie natężenia przelotów
(lokalnych i długodystansowych) ptaków w
przestrzeni powietrznej, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków o wysokiej
kolizyjności (ptaki drapieżne i inne duże ptaki), poznanie zmienności tych
parametrów w cyklu rocznym;
b) powierzchnia próbna – punkty obserwacyjne
zlokalizowane w obszarze farmy w miejscach o dobrej widoczności (brak lasu,
wysokich drzew), punkty obserwacyjne powinny być oddalone od siebie o około 2-3
km;
c) kontrole każdego punktu w przypadku gdy jest ich
więcej niż 3 powinny trwać min. 1 godz. obserwacji (gdy punktów jest 2 lub 3
wówczas po min. 2 godziny obserwacji na każdym punkcie; przy jednym punkcie
obserwacyjnym – min. 4 godziny) w godzinach około południowych (IV – VIII) lub
godzinach rannych (pozostały okres); podczas kolejnych wizyt terenowych
obserwacje należy rozpoczynać naprzemiennie na poszczególnych punktach
obserwacyjnych; notowane są wszystkie obserwacje ptaków widzianych w locie (w
zasięgu wzroku) z podziałem na kategorie pułapu przelotu (poniżej zasięgu
śmigieł, w zasięgu śmigieł i powyżej zasięgu śmigieł; w przypadku obserwacji
tego samego ptaka na różnych pułapach rejestrujemy go w każdej stwierdzonej
strefie), a w przypadku ukierunkowanego przelotu należy również uwzględnić
kierunek; rejestracji podlegają również ptaki nierozpoznane co do gatunku
(wówczas ptaki powinny być zaklasyfikowane do szerszej kategorii, np.
,,szponiaste nieoznaczone’’, ,,wróblowate nieoznaczone” itp.); skowronki śpiewające
w locie nie podlegają rejestracji;
d) kontrole każdego punktu – co około 6 – 18 dni, liczba
kontroli 20 – 30 (uproszczona ścieżka monitoringu), z nasileniem w okresie
przelotów wiosennych (III–V) i jesiennych
(VIII-XI);
e) wyniki w formie tabeli powinny pokazywać dane z każdej
kontroli (liczba osobników na godzinę obserwacji) w rozbiciu na poszczególne
gatunki ptaków i strefę pułapu wysokości;
2) cenzus lęgowych gatunków rzadkich i średniolicznych:
a) celem jest oszacowanie liczebności i rozmieszczenia
lęgowych gatunków rzadkich i nielicznych oraz gatunków o dużych rozmiarach
ciała i kolonijnych, na terenie planowanej inwestycji i w jej bezpośrednim
sąsiedztwie;
b) powierzchnia próbna: obszar farmy (rozumiemy jako
teren zajęty przez turbiny tj. w promieniu 500 m wokół poszczególnych turbin
oraz obszar między sąsiadującymi turbinami) wraz z buforem 1,5 km wokół niej;
c) kontrole: 3 kontrole dzienne – każda całości obszaru
(przełom marca i kwietnia – ze szczególnym uwzględnieniem żurawia, ptaków
drapieżnych i kruka, maj oraz przełom czerwca i lipca); dodatkowo wszystkie
obserwacje oportunistyczne dokonywane w trakcie prac terenowych, liczenie
gniazd bociana białego i ocena jego sukcesu lęgowego (lipiec); w kwietniu
dodatkowa nocna kontrola w poszukiwaniu sów (z zastosowaniem stymulacji
głosowej); w maju (III dekada) kontrola nocna nakierowana na wykrycie lęgowych
chruścieli (derkacza);
d) liczone i kartowane wszystkie ptaki z Załącznika I
Dyrektywy Ptasiej, gatunki wymienione w Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt
(Głowaciński), gatunki SPEC w kategorii 1-3 (BirdLife International 2004 – z
wyjątkiem najpospolitszych tj.: skowronka, szpaka, dymówki, oknówki, wróbla,
mazurka, makolągwy, muchołówki szarej, sikory ubogiej, czubatki, pleszki,
świstunki leśnej, białorzytki i krętogłowa) oraz pozostałe o dużych rozmiarach
ciała (w tym np. czapla siwa, pozostałe blaszkodziobe, szponiaste i siewkowe
oraz kruk), a także wszelkie gatunki kolonijne; w buforze 2 km rejestracji nie
podlegają kuropatwa, przepiórka, lerka, świergotek polny, jarzębatka,
muchołówka mała, gąsiorek, ortolan, oraz potrzeszcz – gatunki te rejestruje się
tylko na obszarze wiatrowni;
e) wynikiem obserwacji powinna być mapa ukazująca
rozmieszczenie stanowisk lęgowych/terytoriów stwierdzonych gatunków ptaków, z
uwzględnieniem rozmieszczenia turbin wiatrowych i buforu 1,5 km wokół nich;
3) badania transeptowe liczebności i składu gatunkowego:
a) celem tych badan jest uzyskanie podstawowych
informacji o składzie gatunkowym awifauny użytkującej powierzchnię farmy i jej
otoczenie oraz uzyskanie informacji o sposobie wykorzystania terenu przez
ptaki, zagęszczeniach poszczególnych gatunków oraz zmienności obu tych
parametrów w cyklu rocznym;
b) jeden transekt pokrywający w miarę równomiernie obszar
planowanej inwestycji;
c) kontrole transektów w równych odstępach czasu, tj. co
około 6-18 dni, w zależności od ścieżki monitoringu, z nasileniem w okresie
przelotów wiosennych (III-V) i jesiennych (VIII-XI);
d) kontrole należy przeprowadzić w godzinach porannych,
od wschodu słońca (IV-VIII) lub w godzinach około południowych (pozostały
okres);
e) liczone są wszystkie ptaki widziane i słyszane,
zgodnie ze standardową metodyką; osobno notuje się ptaki stacjonarne, a osobno
lecące (śpiewające w locie skowronki są traktowane jak ptaki stacjonarne, ptaki
które siadły lub poderwały się do lotu również należy traktować jak
stacjonarne), w tym również ptaki nierozpoznane co do gatunku (wówczas ptaki
powinny być zaklasyfikowane do szerszej kategorii, np. ,,szponiaste
nieoznaczone”, ,,wróblowate nieoznaczone’’ itp.); ptaki w locie należy
przypisać do pułapu wysokości (poniżej zasięgu śmigieł, w zasięgu śmigieł i
powyżej zasięgu śmigieł);
f) wyniki w formie tabel zawierających liczebność ptaków
w rozbiciu na poszczególne gatunki oraz poszczególne kontrole w przeliczeniu na:
1 km transektu (ptaki stacjonarne) lub godzinę obserwacji (ptaki lecące);
4) sugeruje się również badania w protokole MPPL:
a) celem tych badań jest poznanie składu gatunkowego i
zagęszczeń poszczególnych gatunków ptaków wykorzystujących teren w okresie
lęgowym w celu porównania zebranych wyników z uzyskanymi podczas badań MPPL w
podobnych typach krajobrazu bądź w odniesieniu do konkretnego regionu Polski;
opis zastosowań standardu metodycznego programu MPPL (Chylarecki i inni 2006) –
instrukcja liczeń terenowych, wyboru powierzchni próbnych oraz formularze
liczeń są dostępne na stronie internetowej: http://monitoringptakow.gios.gov.pl/9,monitoring_pospolitych_ptakow_legowych_mppl.html;
b) powierzchnia próbna (obejmujące teren inwestycji):
kwadrat 1 x 1 km, w obrębie której wytyczane są dwa równoległe transekty o
długości 1 km każdy, oddalone od siebie o około 500 m;
c) kontrole: 2 kontrole (w odstępie około miesiąca) w
terminach 10 IV-15 V (I kontrola) oraz 16 V – 30 VI (II kontrola), zgodnie z
ustalonym standardem metodycznym MPPL; liczone są wszystkie ptaki widziane i
słyszane, zgodnie ze standardem metodycznym MPPL;
1.11 należy szczegółowo opisać zastosowaną metodykę włącznie
z podaniem dat i godzin obserwacji;
1.12 długość monitoringu powinna wynosić minimum 1 rok, z
uwzględnieniem wszystkich okresów fenologicznych;
1.13 w odniesieniu
do monitoringu nietoperzy sugeruje się uwzględnienie opracowania ,,Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania
elektrowni wiatrowych na nietoperze” – wersja II z grudnia 2009 r., rekomendowane przez Państwową Radę Ochrony
Przyrody oraz Porozumienie dla Ochrony
Nietoperzy, sporządzonego przez zespół specjalistów z całej Polski, według aktualnego
stanu wiedzy, wytycznych EUROBATS,
krajowych uwarunkowań przyrodniczych, klimatycznych, prawnych, organizacyjnych i sprzętowych; wytyczne znajdują
się pod następującym adresem: http://www.nietoperze.pl/wiatraki-wytyczne-2009-II.pdf;
1.14 informacje o obecności miejsc gniazdowania ptaków
strefowych;
1.15 informacje o
zagrożeniu ptaków szponiastych które należą do grupy gatunków najbardziej narażonych na kolizje z turbinami;
1.16 uwzględnienie znacznego zagęszczenia i liczebności
bociana czarnego na terenie Kampinoskiego Parku Narodowego, która stanowi ok.
1,5 % populacji krajowej;
1.17 zbadanie
zagrożenia dla nietoperzy, uwzględniając między innymi przeloty między
żerowiskami a koloniami rozrodczymi lub żerowania na terenach planowanej
lokalizacji wiatraków;
2. oddziaływania na klimat akustyczny – należy wykonać
analizę emisji hałasu do środowiska zgodnie z metodyką zalecaną przez Ministra
Środowiska, a zatem z wykorzystaniem instrukcji zgodnej z polskimi normami i
dostosowanym do nich programem obliczeniowym oraz przedstawić zagadnienia w
formie graficznej, prezentującej zasięgi poszczególnych izofon w porze dnia i
nocy, wskazującej tereny chronione akustycznie;
3. możliwości występowania konfliktów społecznych
związanych z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia;
4. możliwości ewentualnego kumulowania się
przedmiotowej inwestycji z innymi przedsięwzięciami (farmami wiatrowymi) w
rejonie jej realizacji.
UZASADNIENIE
Do
Wójta Gminy Brochów w dniu 21 lutego 2011 roku wpłynął wniosek firmy ABDA
Arkadiusz Łukawski, Hilarów 11, 05 – 088 Brochów o wydanie decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: ,,BUDOWIE
DWÓCH ELEKTROWNI WIATROWYCH VESTAS V47 O MOCY 660 KW KAŻDA,
WRAZ Z URZĄDZENIAMI DO PRZESYŁU ENERGII ELEKTRYCZNEJ NA DZIAŁCE NR 235/4 W
MIEJSCOWOŚCI BROCHÓW, GMINA BROCHÓW, POWIAT SOCHACZEWSKI’’. Wniosek został
uzupełniony dnia 29.02.2012 roku.
Organ
prowadząc postępowanie w sprawie przeprowadzenia oceny oddziaływania
przedsięwzięcia na środowisko w pierwszej kolejności ustalił, że planowane
przedsięwzięcie ze względu na rodzaj, parametry techniczne oraz zasięg
potencjalnego oddziaływania na środowisko należy do przedsięwzięć wymienionych
w § 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w
sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z
2010 r. Nr 213, poz. 1397). Zgodnie z
tym przepisem do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na
środowisko zalicza się instalacje wykorzystujące do wytwarzania energii
elektrycznej energię wiatru inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 5:
a)
lokalizowane na
obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt
1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009
r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm),
b)
o całkowitej
wysokości nie niższej niż 30 m.
W dniu
06.03.2012 roku Wójt Gminy Brochów sporządził Zawiadomienie i Obwieszczenie
informujące strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach oraz
Obwieszczenie informujące o wszczęciu postępowania w sprawie wydania
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
i możliwości dopuszczenia do wyżej wymienionego postępowania w charakterze
strony.
Zgodnie z
art. 63 ust 1 i art. 64 ust. 1 ustawy ooś postanowienie stwierdzające obowiązek
przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla
planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wydaje po
zasięgnięciu opinii: regionalnego dyrektora ochrony środowiska i Państwowego
Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
W związku z
tym Wójt Gminy Brochów dnia 06.03.2012 roku zwrócił się do Regionalnego
Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie i Państwowego Powiatowego Inspektora
Sanitarnego w Sochaczewie o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny
oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia.
Regionalny
Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie Postanowieniem znak:
WOOŚ-II-4240.327.2012.JC.1 z dnia 26 marca 2012 roku (data wpływu 30 marca 2012
roku) wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie dwóch
elektrowni wiatrowych VESTAS V47, o mocy 660 kW każda, wraz z urządzeniami do
przesyłu energii elektrycznej, na działce o nr ew. 235/4 w miejscowości
Brochów, gmina Brochów, powiat sochaczewski, konieczne jest przeprowadzenie
oceny oddziaływania na środowisko. Zakres raportu o oddziaływaniu
przedsięwzięcia na środowisko (zwanego dalej ,,raportem ooś”) powinien być
zgodny z art. 66 ustawy ooś, organ wymienił również elementy jakie należy
poddać szczegółowej analizie. Zostały one w całości uwzględnione w niniejszym
Postanowieniu.
Państwowy
Powiatowy Inspektor Sanitarny w piśmie znak ZNS.712.1.5.2012.MO dnia 29.03.2012
r. (data wpływu 04.04.2012 r.) stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny
oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia oraz opracowanie raportu o
oddziaływaniu na środowisko w zakresie zgodnym z art. 66 ustawy z dnia
03.10.2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(Dz.U. Nr 199, poz. 1227 z póź, zm.). Zdaniem PPIS w szczególności w raporcie o
oddziaływaniu na środowisko należy przedstawić:
1.
analizę
oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na zdrowie i życie ludzi
uwzględniając również budowę urządzeń do przesyłu energii elektrycznej;
2.
analizę sposobu rzeczywistego
przeznaczenia terenów sąsiadujących z planowaną inwestycją ze szczególnym
zaznaczeniem zabudowy mieszkaniowej i zagrodowej;
3.
analizę imisji
hałasu w środowisku w odniesieniu do terenów sąsiadujących z planowaną
inwestycją. Wykresy izofon dla pory dziennej i nocnej należy nanieść na mapy z
zaznaczonymi obszarami chronionymi akustycznie;
4.
charakterystykę
urządzeń służących do przesyłu energii elektrycznej wraz z zaznaczeniem ich
lokalizacji;
5.
analizę możliwych
konfliktów społecznych związanych z eksploatacją planowanego przedsięwzięcia.
Stwierdził
również, że wszystkie zagadnienia graficzne należy przedstawić w skali
odpowiadającej przedmiotowej inwestycji oraz sąsiednich terenów ze szczególnym
zaznaczeniem terenów chronionych w tym terenów zabudowy mieszkaniowej i
zagrodowej.
Pismo Wójta
Gminy Brochów o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny
oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia wpłynęło do
Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sochaczewie dnia 08.03.2012 roku a opinia
została wydana przez ten organ w dniu 29.03.2012 roku. Zgodnie z zapisami art.
78 ust. 4 ustawy ooś, niewydanie przez właściwe organy Państwowej Inspekcji
Sanitarnej opinii, o których mowa w art. 64
ust. 1 pkt 2, art. 70 ust. 1 pkt 2, art. 77 ust. 1 pkt 2 i art. 90 ust.
2 pkt 2, odpowiednio w terminie, o którym mowa w art. 64 ust. 4, art. 70 ust.
3, art. 77 ust. 6 i art. 90 ust. 6, traktuje się jako brak zastrzeżeń.
W świetle
powyższego przedmiotowa opinia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
nie może być uwzględniona, gdyż została wydana po upływie ustawowego terminu.
Dnia 12 marca
2012 roku wpłynęło pismo podpisane przez osiemdziesięciu dziewięciu mieszkańców
Gminy Brochów, skierowane do Wójta Gminy Brochów i Rady Gminy Brochów
wyrażające stanowczy sprzeciw przeciwko realizacji planowanej budowy elektrowni
wiatrowych.
Dnia 12 marca
2012 roku pismo zawierające sprzeciw w stosunku do planowanej budowy dwóch
elektrowni wiatrowych VESTA V47 na działce nr 235/4 i wnoszące o oddalenie
wniosku firmy ABDA Arkadiusz Łukawski złożyła jedna ze stron postępowania.
Dokument
podpisany przez strony postępowania, wyrażający sprzeciw wobec budowy wyżej
wymienionego przedsięwzięcia, wpłynął również do organu dnia 14 marca 2012
roku.
Działka na
której ma być realizowane przedsięwzięcie znajduje się w granicach otuliny
Kampinoskiego Parku Narodowego. W związku z tym organ prowadzący postępowanie
wystąpił dnia 21.03.2012 roku do dyrektora
wyżej wymienionej instytucji o zajęcie stanowiska w przedmiotowej
sprawie.
W piśmie z
dnia 03.04.2012 roku (data wpływu 11.04.2012 r.) Kampinoski Park Narodowy
wyraził negatywne stanowisko co do projektowanego przedsięwziecia. Uwagi
zawarte w przedmiotowym dokumencie uwzględniono w niniejszym postanowieniu.
Po
przeprowadzeniu wnikliwej analizy dokumentacji, w tym wniosku o wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z załącznikami, pamiętając, że wyżej
wymienione przedsięwzięcie zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie
znacząco oddziaływać na środowisko oraz
biorąc pod uwagę wyżej wymienione opinie, uwagi i wnioski oraz uwzględniając
łącznie uwarunkowania przedstawione w art. 63 ust. 1 „ustawy ooś’’ Wójt Gminy
Brochów jako organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach, stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania
przedsięwzięcia na środowisko.
Wydając
niniejsze Postanowienie organ uwzględnił łącznie następujące uwarunkowania:
Planowane
przedsięwzięcie obejmować będzie budowę 2 sztuk elektrowni wiatrowych wraz z
niezbędną infarstukturą. Siłownie wiatrowe i elementy towarzące zostaną
zlokalizowane na działce o nr 235/4 w miejscowości Brochów, gmina Brochów,
powiat sochaczewski. Powierzchnia wyżej wymienionej nieruchomości wynosi 1,2743
ha.
W bezpośrednim sąsiedztwie planowanej farmy wiatrowej
zlokalizowane są grunty użytkowane rolniczo. Najbliższe zabudowania typu
zagrodowego znajdują się w odległości około 200 m od planowanych turbin
wiatrowych.
Zakres prac obejmować będzie:
1.
Budowę fundamentów
pod elektrownie wiatrowe o powierzchni 144 m3.
2.
Montaż siłowni
wiatrowych o następujących parametrach:
- moc nominalna turbin – 660 kW;
- wysokość masztu – 74 m;
- średnica wirnika – 47 m;
-
liczba łopat – 3.
Etap realizacji przedsięwzięcia wiązać się
będzie z przekształceniem powierzchni ziemi i gleby oraz wytwarzaniem odpadów i
emisjami hałasu i substancji do powierza związanych z pracami ciężkiego sprzętu
i ruchem środków transportu.
Etap eksploatacji elektrowni wiatrowych
związany będzie głównie z emisją hałasu oraz powstawaniem wibracji.
Funkcjonowanie farmy wiatrowej wiąże się także ze zmianami krajobrazowymi,
wynikającymi z usytuowania wysokich budowli energetycznych w sąsiedztwie
obszarów użytkowanych rolniczo. Ponadto, budowa elektrowni wiatrowych w
przypadku złej lokalizacji, może negatywnie oddziaływać na środowisko
przyrodnicze, w szczególności na awifaunę i chiropterofaunę.
Do typowych oddziaływań generowanych przez
elektrownie wiatrowe należą:
a)
śmiertelność
ptaków i nietoperzy w wyniku zderzeń;
b)
wymuszenie zmiany
tras wędrówek i przelotów ptaków;
c)
uszczuplenie
żerowisk ptaków w wyniku ich odstraszania;
d)
wymuszenie zmiany
sposobu wykorzystania przestrzeni przez nietoperze;
e)
bezpośrednie
zniszczenie lub uszczuplenie siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków
przez samą budowlę;
f)
oddziaływanie
łączne z innymi istniejącymi lub planowanymi wiatrakami.
Teren przeznaczony pod realizację inwestycji
zlokalizowany jest na terenie Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.
Obszar chronionego krajobrazu jest jedną z form ochrony przyrody, o których
mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz.
1220, ze zm.).
Najbliższymi obszarami Europejskiej Sieci
Ekologicznej Natura 2000 są:
ü obszar mający znaczenie dla Wspólnoty pn. ,,Kampinoska
Dolina Wisły” PLH 140029 oddalony o około 4,5 km,
ü obszar specjalnej ochrony (OSO) pn. ,,Dolina Środkowej
Wisły” PLB 140004, oddalony o około 8 km,
ü obszar ,,Puszcza Kampinoska’’ PLC 140001 powołany na
podstawie dwóch dyrektyw unijnych, tzw. Ptasiej i Siedliskowej, oddalony o
około 2,5 km.
W rejonie projektowanego przedsięwzięcia
dominuje krajobraz rolniczy z pojedynczymi niewielkimi kępami drzew śródpolnych, występują również lasy oraz
dolina rzeki Bzury. Najważniejszymi elementami środowiska przyrodniczego w
sąsiedztwie planowanej inwestycji jest dolina rzeki Bzury i Kampinoski Park
Narodowy. Teren planowanej inwestycji stanowi mozaikę różnych środowisk (pola
uprawne, zadrzewienia, tereny budowlane), które są potencjalnie atrakcyjne dla
nietoperzy, ponieważ zapewniają im zarówno wybór różnorodnych kryjówek jak i
bazę żerowi skową. Obszar obfituje również w liniowe elementy krajobrazu oraz
śródpolne zadrzewienia, stanowiące potencjalne trasy migracji tych ssaków.
Ze względu na rodzaj planowanej inwestycji
oraz jej lokalizację nie wystąpi transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
W pobliżu miejsca realizacji przedsięwzięcia
występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne i kulturowe.
Najważniejszym z nich, jest oddalona o ok. 1 km, zbudowana w połowie XVI w.
gotycka świątynia, przebudowana na renesansową bazylikę łączącą w sobie
charakter sakralny i obronny. W kościele tym rodzice Fryderyka Chopina
powiedzieli sobie sakramentalne ,,tak” a on sam został ochrzczony.
Zgodnie z art. 63 ust. 4 ,,ustawy ooś’’ Wójt
Gminy Brochów wydając przedmiotowe postanowienie stwierdzające obowiązek
przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla
planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na
środowisko, określił jednocześnie zakres raportu o oddziaływaniu
przedsięwzięcia na środowisko, stosując przepisy art. 68 wyżej wymienionej
ustawy.
Organ określając zakres raportu, kierował
się usytuowaniem, charakterem i skalą oddziaływania przedsięwzięcia na
środowisko i mając za podstawę art. 68 ust. 2 pkt 2 ,,ustawy ooś” wskazał
rodzaje oddziaływań oraz elementy środowiska wymagające szczegółowej analizy
oraz zakres badań.
Po
przeprowadzonej analizie zgromadzonych materiałów oraz biorąc pod uwagę
powyższe uwarunkowania postanowiono jak w sentencji.
Pouczenie
Na niniejsze
postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w
Warszawie za pośrednictwem Wójta Gminy Brochów w terminie 7 dni licząc od daty
jego doręczenia.
Wójt Gminy Brochów
mgr inż. Andrzej Fijołek
Otrzymują:
1.
Wnioskodawca.
2.
Strony
postępowania według wykazu dostępnego w aktach sprawy.
3.
A/a.
Do wiadomości:
1.
Regionalny
Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie
ul.
Sienkiewicza 3, 00 – 015 Warszawa.
2.
Państwowy
Powiatowy Inspektor Sanitarny
96
– 500 Sochaczew, ul. Traugutta 18.
Wywieszono
na:
1) Tablicy ogłoszeń Urzędu
Gminy Brochów.
2) Stronie internetowej BIP
Urzędu Gminy Brochów.
Niniejszy
dokument wydaje się stosując art. 123 Kodeksu postępowania administracyjnego z
dnia 14 czerwca 1960 r. (Tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze
zm.). W artykule 123 § 1 wyżej wymienionej ustawy czytamy, iż w toku
postępowania organ administracji publicznej wydaje postanowienie, zgodnie z § 2
postanowienia dotyczą poszczególnych kwestii wynikających w toku postępowania,
lecz nie rozstrzygają o istocie sprawy, chyba że przepisy kodeksu stanowią
inaczej.
Podstawę prawną niniejszego postanowienia
stanowią: art. 63 ust. 1 i 4, art. 64 ust. 1, 65, 66 i 68 ustawy z dnia 3
października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(Dz.U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.).
Zgodnie z 63 ust. 1 obowiązek
przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla
planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na
środowisko stwierdza, w drodze postanowienia, organ właściwy do wydania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając łącznie następujące
uwarunkowania:
1) rodzaj i
charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i
wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji,
b) powiązań z innymi
przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć
znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,
c) wykorzystywania zasobów
naturalnych,
d) emisji i występowania
innych uciążliwości,
e) ryzyka wystąpienia
poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych
technologii,
2) Usytuowanie
przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w
szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania
się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i
krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego – uwzględniające:
a) obszary wodno-błotne
oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
b) obszary wybrzeży,
c) obszary górskie lub
leśne,
d) obszary objęte ochroną,
w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych,
e) obszary wymagające
specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub
ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura
2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody,
f) obszary, na których
standardy jakości środowiska zostały przekroczone,
g) obszary o krajobrazie
mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
h) gęstość zaludnienia,
i) obszary przylegające do
jezior,
j) uzdrowiska i obszary
ochrony uzdrowiskowej;
3) Rodzaj i skalę
możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w
pkt 1 i 2, wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania –
obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może
oddziaływać,
b) transgranicznego charakteru
oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze,
c) wielkości i złożoności
oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury
technicznej,
d) prawdopodobieństwa
oddziaływania,
e) czasu trwania,
częstotliwości i odwracalności oddziaływania.
Według art. 63 ust. 4 wyżej wymienionej
ustawy w postanowieniu, o którym mowa w ust. 1, organ określa jednoznacznie
zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. W tym przypadku
stosuje się przepisy art. 68.
Natomiast na podstawie art. 64 ust. 1
postanowienia, o których mowa w art. 63 ust. 1 i 2, wydaje się po zasięgnięciu
opinii:
1) regionalnego dyrektora
ochrony środowiska;
2) organu, o którym mowa w
art. 78, w przypadku przedsięwzięć wymagających decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-3, 10,
11 i 13 i 15 – 17.
Zgodnie z art. 65 ust. 1 postanowienie, o
którym mowa w art. 63 ust. 1 i 2, wydaje się w terminie 30 dni od dnia
wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Przepisy art.35 § 5 i art. 36 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje
się odpowiednio. Według art. 65 ust. 2 na postanowienie, o którym mowa w art.
63 ust. 1, przysługuje zażalenie. Stosownie do art. 65 ust. 3 uzasadnienie
postanowień, o których mowa w art. 63 ust. 1 i 2, niezależnie od wymagań
wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego, powinny zawierać
informacje o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 63 ust. 1, uwzględnionych
przy wydawaniu postanowień.
Zgodnie z art. 68
1. Organ, określając
zakres raportu, uwzględnia stan współczesnej wiedzy i metod badań oraz
istniejące możliwości techniczne i dostępność danych.
2. Organ, określając
zakres raportu, może – kierując się usytuowaniem, charakterem i skalą
oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:
1) odstąpić od wymagań co
do zawartości raportu, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 4, 13, 15 i 16; nie
dotyczy to dróg publicznych oraz linii kolejowych – będących przedsięwzięciami
mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
2) wskazać:
a) rodzaje wariantów
alternatywnych wymagających zbadania,
b) rodzaje oddziaływań
oraz elementy środowiska wymagające szczegółowej analizy,
c) zakres i metody badań.
Planowane przedsięwzięcie należy do mogących
potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie bowiem z § 3 ust. 1
pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie
przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr
213, poz. 1397). Zgodnie z tym
przepisem do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na
środowisko zalicza się instalacje wykorzystujące do wytwarzania energii
elektrycznej energię wiatru inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 5:
a) lokalizowane na
obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt
1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009
r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm),
b) o całkowitej wysokości nie niższej niż 30 m.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
WÓJT GMINY
Brochów
Brochów, 16.04.2012 r.
OŚ.6220.1.2012
P O S T A N O W I E N I
E
Na podstawie art. 28 i art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
p
o s t a n a w i a m
uznać z urzędu Kampinoski Park Narodowy z siedzibą ul. Tetmajera 38, 05 – 080 Izabelin, za stronę toczącego się postępownia administracyjnego, wszczętego na wniosek firmy ABDA Arkadiusz Łukawski, Hilarów 11, 05 – 088 Brochów dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na:
,,BUDOWIE DWÓCH
ELEKTROWNI WIATROWYCH VESTAS V47
O MOCY 660 KW KAŻDA, WRAZ Z URZĄDZENIAMI DO PRZESYŁU ENERGII ELEKTRYCZNEJ NA
DZIAŁCE NR 235/4 W MIEJSCOWOŚCI BROCHÓW, GMINA BROCHÓW, POWIAT SOCHACZEWSKI’’
UZASADNIENIE
Do Wójta Gminy Brochów w dniu 21 lutego 2011 roku wpłynął wniosek firmy ABDA Arkadiusz Łukawski, Hilarów 11, 05 – 088 Brochów o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: ,,BUDOWIE DWÓCH ELEKTROWNI WIATROWYCH VESTAS V47 O MOCY 660 KW KAŻDA, WRAZ Z URZĄDZENIAMI DO PRZESYŁU ENERGII ELEKTRYCZNEJ NA DZIAŁCE NR 235/4 W MIEJSCOWOŚCI BROCHÓW, GMINA BROCHÓW, POWIAT SOCHACZEWSKI’’. Wniosek został uzupełniony dnia 29.02.2012 roku.
Działka na której ma być realizowane przedsięwzięcie znajduje się w granicach otuliny Kampinoskiego Parku Narodowego.
Zgodnie z art. 28 Kodeksu postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (Tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek.
Stronami postępowania administracyjnego są zatem wszystkie podmioty posiadające interes prawny w postępowaniu, któego źródłem jest konkretny przepis prawa. W przypadku przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie otuliny parku narodowego interes taki będzie wynikał z faktu wyznaczenia na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 ze zm.) wokół parków narodowych otuliny oraz celu jaki ma ona do realizowania, zgodnie z definicją zawartą w art. 5 pkt. 14 przywołanej ustawy. Celem tym jest zabezpieczenie obszarów chronionych przed zagrożeniami zewnętrznymi wynikającymi z działalności człowieka.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie nie przysługuje zażalenie.
Wójt Gminy Brochów mgr inż. Andrzej Fijołek
1. Wnioskodawca.
2. Strony postępowania według wykazu stron.
3. A/a.
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie
ul. Sienkiewicza 3, 00 – 015 Warszawa.
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
96 – 500 Sochaczew, ul. Traugutta
18.
Wywieszono na:
1)
Tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Brochów.
2)
Stronie internetowej BIP Urzędu Gminy Brochów.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Joanna Ścigocka
- Data udostępnienia w BIP: 2012-04-16 17:37:11
- Informacja zaktualizowana przez: Joanna Ścigocka
- Data ostatniej aktualizacji: 2012-04-17 14:45:13
- Liczba odsłon: 1922
- Historia dokumentu: